Sola er bra for deg
Foto: Foto: Colourbox - Tekst: woman.no - 14. januar 2008
Forskere ved Radiumhospitalet hevder solstråler styrker huden heller enn å svekke den.
(Womanweb.no) Gladmelding til solfantaster: sola er bedre for huden din enn tidligere antatt. Forskere ved Radiumhospitalet hevder nå at helseadvarslene mot soling har gått for langt.
Professor Johan Moan ved Institutt for kreftforskning har nylig publisert en rapport som viser at selv om sola er hovedårsaken til utvikling av hudkreft, så er den også det mest forebyggende middelet mot innvendig kreftutvikling, ifølge Forskning.no.
Solstrålene setter nemlig fart på produksjonen av D-vitaminer, som kan motvirke kreft og andre sykdommer. Kostholdsendringer har gjort at vi får i oss mindre D-vitaminer enn tidligere, siden forekomsten er størst i fete fisker og margarin. I de siste 30 årene har inntaket av disse produktene falt kraftig.
Moan og hans medforfattere hevder at ti minutter daglig med sol på ansikt og armer øker kroppens naturlige produksjon av vitaminet, og antyder ifølge forskning.no at vi har blitt for redde for sola. En halvtime i sola midt på sommeren har samme effekt som en liten flaske tran.
- Litt sol uten solkrem er sunt for oss, men du skal unngå å bli solbrent, hevder Moan, og slår samtidig et slag for solarium.
- Fra november til mars får vi ingen D-vitamin fra sola. Da må spise det eller få det gjennom solarium
Kreftforeningen har vært aktive med kampanjer mot uvettig solbruk, og synes ikke advarslene har gått for langt. Avdelingssjef Ole Alexander Opdalshei mener forskning på fordelene ved soling må fortsette, men mener vi utsettes for nok sol daglig.
- Vi sier at man må ta enkelte forholdsregler når man er ute i solen, som å bruke solkrem og ta pauser fra solen når den er på sitt mest intense.
Professor Johan Moan ved Institutt for kreftforskning har nylig publisert en rapport som viser at selv om sola er hovedårsaken til utvikling av hudkreft, så er den også det mest forebyggende middelet mot innvendig kreftutvikling, ifølge Forskning.no.
Solstrålene setter nemlig fart på produksjonen av D-vitaminer, som kan motvirke kreft og andre sykdommer. Kostholdsendringer har gjort at vi får i oss mindre D-vitaminer enn tidligere, siden forekomsten er størst i fete fisker og margarin. I de siste 30 årene har inntaket av disse produktene falt kraftig.
Moan og hans medforfattere hevder at ti minutter daglig med sol på ansikt og armer øker kroppens naturlige produksjon av vitaminet, og antyder ifølge forskning.no at vi har blitt for redde for sola. En halvtime i sola midt på sommeren har samme effekt som en liten flaske tran.
- Litt sol uten solkrem er sunt for oss, men du skal unngå å bli solbrent, hevder Moan, og slår samtidig et slag for solarium.
- Fra november til mars får vi ingen D-vitamin fra sola. Da må spise det eller få det gjennom solarium
Kreftforeningen har vært aktive med kampanjer mot uvettig solbruk, og synes ikke advarslene har gått for langt. Avdelingssjef Ole Alexander Opdalshei mener forskning på fordelene ved soling må fortsette, men mener vi utsettes for nok sol daglig.
- Vi sier at man må ta enkelte forholdsregler når man er ute i solen, som å bruke solkrem og ta pauser fra solen når den er på sitt mest intense.
Skriv kommentar
Du må være logget inn for å kunne skrive her